Column: Extra Houtversiering
Door Willem Brand
Is het een protest, een hulpactie, een pr-stunt? Wie regelmatig over de Dreef en door de Kleine Hout loopt, zag er steeds meer opduiken. Houten met de handbeschilderde vogelhuisjes dus. Je oog valt erop. Hé, dit stond er niet eerder. En je vraagt je af, net als met alle buitenkunst eigenlijk: hebben we hierom gevraagd?
Degene die de vogelhuisjes in het openbaar heeft neergezet – ze staan op een houten poot in de aarde – heeft er blijkbaar lol in en hoopt dat anderen dat ook hebben. De eerste twee staan vlakbij de nieuwe oversteek over het Frederikspark (geen zebrapad meer, dus opletten!) bij het eerste kunstobject getiteld ‘Lumbertube’ van de beeldengalerij op de Dreef. Verderop pronkt een drietal voor de betonnen sokkel van het beeld ‘Een nieuwe succesvolle dag’ van Guillaume Bijl. U weet wel, de zakenman die een handstand maakt met naast zich zijn aktentas. Een eenzaam exemplaar staat bij het groenrode fabrieksachtige beeld ‘Girozoom Inc’.
Persoonlijke beoordeling
Op het Vlooienveld staat er ook nog eentje dichtbij ‘In Awe’ (In bewondering, kijkend naar de Aarde). En wie verder de Kleine Hout in wandelt, komt er eerst vier tegen vlak na theehuis De Haarlemmerhout tegenover het beeld ‘Giant Centaur Girl’ en nog een stel bij het Hildebrandmonument. Je vraagt je dan allang af waarom al die beelden in de buitenruimte een Engelse titel moeten hebben. Is dat vanwege de globalisering? En waarom moeten kunstwerken eigenlijk een naam hebben? Is er dan nog wel ruimte voor een persoonlijke beoordeling?